Regulamin niniejszy określa organizację i działalność Rady Rodziców na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 2001r. oraz ustawy z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, Dz. U. Nr 80, Poz.542. zatwierdzony na posiedzeniu plenarnym w dniu 27 września 2013 r.
§ 1. Postanowienia ogólne.
- Ilekroć w regulaminie używa się określenia Szkoła, rozumie się przez to Szkołę Podstawową im. Powstańców Chochołowskich w Chochołowie
- Ilekroć w regulaminie używa się określenia Rada Rodziców, rozumie się przez to Radę Rodziców działająca przy Szkole.
- Ilekroć w regulaminie używa się określenia Fundusz, rozumie się przez to środki finansowe gromadzone oraz rozporządzane przez Radę Rodziców, na zasadach określonych niniejszym regulaminem.
- Rada Rodziców stanowi reprezentację ogółu rodziców uczniów uczęszczających do Szkoły.
- Rada Rodziców jest samorządnym organem Szkoły, współdziałającym z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, organem prowadzącym, organem sprawującym nadzór pedagogiczny oraz innymi organizacjami i instytucjami realizującymi zadania Szkoły.
§ 2. Cele działalności Rady Rodziców.
- Wspieranie procesu nauczania, wychowania oraz opieki, zgodnie z potrzebami Szkoły, reprezentowanie interesów rodziców uczniów Szkoły przez podejmowanie działań, jako organu Szkoły, wynikających z przepisów prawa, statutu oraz niniejszego regulaminu.
- Ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim oraz innymi organizacjami działającymi na terenie szkoły w zakresie realizacji programu dydaktyczno-wychowawczego Szkoły.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania środków finansowych na potrzeby Szkoły, zwłaszcza w zakresie działalności dydaktycznej oraz opiekuńczo-wychowawczej.
§ 3. Kompetencje Rady Rodziców.
- Występowanie do Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Szkoły.
- Uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
- Programu Wychowawczego Szkoły.
- Programu Profilaktyki Szkoły.
- Opiniowanie:
- programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
- projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły,
- szkolnego zestawu podręczników i szkolnego zestawu programów nauczania,
- projektu organizacji pracy Szkoły,
- opiniowanie pracy nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego i mianowanego,
- występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczycieli,
- możliwości podjęcia w Szkole działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację np. organizację harcerską
- Gromadzenie funduszu z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i przeznaczać ich na wspieranie działalności statutowej Szkoły zgodnie z regulaminem.
- Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej z głosem doradczym.
§ 4. Struktura Rady Rodziców, tryb powoływania i odwoływania jej członków, zasady działania.
- W każdym roku szkolny, na pierwszym zebraniu rodziców, wybierana jest Klasowa Rada Rodziców. W trybie wyborów niejawnych jeden członek Klasowej Rady Rodziców spośród rodziców uczniów uczęszczających do danego oddziału wybierany jest do Rady Rodziców Szkoły.
- Osoba, która uzyska największą ilość głosów i wyrazi na to zgodę, zostaje członkiem Rady Rodziców Szkoły.
- Pozostali członkowie Klasowej Rady Rodziców pełnią po uzgodnieniu między sobą inne funkcje wg uznania rodziców np. sekretarza, skarbnika i inne.
- Rada Rodziców składa się z przedstawicieli każdego oddziału Szkoły, powoływanych przez Klasową Radę Rodziców, w trybie określonym § 4.1 i 2. niniejszego regulaminu, na początku każdego roku szkolnego.
- Na pierwszym zebraniu ogólnym rodziców, które zwołuje Dyrektor Szkoły, wybiera się spośród przedstawicieli każdego oddziału szkoły, drogą wyborów niejawnych:
- przewodniczącego – osoba, która uzyska największą liczbę głosów,
- zastępcę przewodniczącego,
- Skarbnika,
- Sekretarza.
- Komisję Rewizyjną powołuje się na pierwszym zebraniu Rady Rodziców z przedstawicielami Rad Klasowych, spośród wszystkich rodziców zgłoszonych do Rad Klasowych. Członkowie Rady Rodziców nie wchodzą w skład Komisji Rewizyjnej.
- Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok, od momentu powołania do momentu ukonstytuowania się nowej Rady Rodziców.
- Zebrania Rady Rodziców są zwoływane przynajmniej trzy razy w roku szkolnym. W zebraniach Rady Rodziców może uczestniczyć Dyrektor Szkoły.
- W sprawach szczególnej wagi, Rada Rodziców ma prawo do zwołania ogólnego zebrania rodziców.
- Odwołać członka Rady Rodziców można na podstawie wniosku złożonego do Rady Rodziców przez: innego członka Rady Rodziców lub Klasową Radę Rodziców. Powodem odwołania mogą być: naruszenie przepisów prawa, przepisów niniejszego regulaminu, działania na szkodę Szkoły, drastyczne naruszenie ogólnie obowiązujących norm życia społecznego, nie uczestniczenie lub bierna postawa w pracach Rady Rodziców.
- Odwołanie członka Rady Rodziców następuje w wyniku głosowania niejawnego na ogólnym zebraniu rodziców.
- Odwołanie członka Rady Rodziców jest automatyczne w momencie zakończenia edukacji w Szkole ucznia będącego pod opieką prawną członka Rady Rodziców.
- Na miejsce odwołanego członka Rady Rodziców powołuje się nowego, w trybie określonym w ust.1,2 § 4 niniejszego regulaminu.
- Członkowie Rady Rodziców wykonują swoją pracę społecznie.
§ 5. Gromadzenie środków finansowych.
- Fundusz Rady Rodziców powstaje w wyniku corocznych dobrowolnych wpłat pieniężnych od rodziców oraz działań Rady Rodziców w celu zdobycia dodatkowych środków finansowych od innych instytucji, przedsiębiorstw oraz osób fizycznych i działań nie mających charakteru działalności gospodarczej, a przynoszących dochód.
- Decyzję o wysokości rocznej kwoty wpłat finansowych od rodziców oraz terminów jej regulowania, podejmują rodzice na ogólnym zebraniu rodziców.
- Indywidualne wpłaty na Fundusz można dokonywać u przedstawiciela klasowej Rady Rodziców, który wpłaca środki do kasy Rady Rodziców.
- Środkami finansowymi dysponuje skarbnik wraz z Radą Rodziców.
- Radę Rodziców reprezentują Przewodniczący i Zastępca Przewodniczącego.
- Upoważnia się do składania przez Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego podpisów w imieniu Rady Rodziców. Do składania oświadczeń woli Rady wymagane są co najmniej dwa podpisy.
§ 6. Wykorzystanie środków finansowych.
- Środki finansowe Rady Rodziców wykorzystywane są przede wszystkim do tworzenia warunków umożliwiających skuteczne funkcjonowanie i rozwój Szkoły.
- Środki finansowe Rady Rodziców mogą być wykorzystane w formie bezpośredniej lub pośredniej pomocy materialnej uczniom poprzez:
- zakup podręczników i pomocy szkolnych,
- nagradzanie uczniów za osiągnięcie w konkursach, turniejach, olimpiadach, zawodach sportowych oraz za współzawodnictwo indywidualne i klasowe,
- nagradzanie za wysokie wyniki w nauce i zachowaniu,
- wspieranie imprez pozalekcyjnych organizowanych w Szkole i przez Szkołę,
- poniesienie wydatków poprawiających warunki i skuteczność pracy dydaktycznej oraz wychowawczo-opiekuńczej,
- finansowanie innych wydatków wynikających z działalności Statutowej Szkoły.
- Wszystkie wydatki poniesione z Funduszu Rady Rodziców rozpatrywane są na zebraniach Rady Rodziców i wymagają uzyskania większości do ich akceptacji.
§ 7. Tryb podejmowania uchwał przez Radę Rodziców.
- Uchwały podejmuje się większością głosów przy obecności co najmniej połowy regulaminowego składu Rady Rodziców.
- Listy uczestników posiedzenia ustala przewodniczący.
- Uchwały są protokołowane. Za protokół z posiedzenia odpowiada przewodniczący.
§ 8. Postanowienia końcowe.
- Zapisy niniejszego regulaminu zostały zatwierdzone na zebraniu Rady Rodziców i przedstawicieli Rad Klasowych w dniu 27 września 2013 r.
- Z datą obowiązywania zapisów niniejszego regulaminu tracą moc zapisy poprzedniego regulaminu Rady Rodziców.
- Przewodniczący Rady Rodziców jest zobowiązany, w terminie 14 dni od daty zatwierdzenia, podać niniejszy regulamin do wiadomości ogółu rodziców.